Atlantic Ocean Tour 2017-2018

We zijn weer open

Vanmorgen, de 29e, gooiden we de trossen weer los. In een klein konvooitje, met de Mar-Jolie en de Falkor gaan we proberen binnen daglicht-uren de tocht naar Porto te volbrengen. We verlaten daarmee de Ria’s en meteen ook Spanje. Om het afscheid extra treurig te maken regent het (voor het eerst tijdens onze tocht tijdens het varen) om wat later plaats te maken voor vrij dichte mist.

Bojangles ‘gezien’ vanaf de Falkor als de mist even wat afneemt (thx Patrick!)

We zetten de radar aan en zitten op de uitkijk. Al snel zien we niets dan af en toe een collega in het konvooi, een visserboot en vissersboeien. Dan valt ook ons konvooitje uit elkaar: de Mar-Jolie vaart harder en de Falkor gaat langzamer varen om zijn makrelen-vistuigje dat we samen ontworpen hebben uit te proberen.De mist zagen we trouwens gister al uit de zee en over de heuvels aan komen rollen. We hadden wederom vermoed dat dat een zeer lokaal fenomeen was…

Baiona, met (toen nog lokale) mistbank

Het gorige weer maakt afscheid van de Ria’s makkelijker. We hebben het hier super gehad: prachtige stranden, romantische eilandjes, knallende dorpsfeesten, kastelen, vrienden, gezellige eettentjes, etcetera.

BJ voor anker bij Ons

Geen kiekje maar een gezinsportret door Kees Tabak

Windstil bij Ons

Ik heb een potje met vet, al op de tafel gezet, ik heb een …

Het was best warm tijdens de wandeling…

De afgelopen dagen zijn we van Combarro (aanrader, hysterisch toeristisch maar desondanks heel leuk om te beleven) naar Cies gevaren (nét niet onbewoond, ook nogal toeristisch tijdens kantooruren maar wel heel mooi en zeer geschikt om de benen even te strekken en te genieten van een prachtig strand).

ik Cies niets dan zand hier

hufterproof picknick tafeltje

Van daar naar Cangas gevaren en tenslotte naar Baiona.

In Cangas hebben we propaan gehaald (geen grap, is op loopafstand van de haven, met dank aan de Summerwind voor de tip, voor volgende schepen: het is hier) en de boot gedurende twee dagen uitgemest, schoongepoetst en van bakken strandzand ontdaan. De dagen voor anker bij stranden hadden de boot veranderd van zeeschip in strandcaravan en met de tocht richting Algarve in het verschiet was grondige actie gewenst. Ook was de kluslijst weer dusdanig gegroeid dat daar weer een gat in geslagen moest worden. Kitten van een teakdeknaad, vervangen van de stopknop van de windgenerator, dat soort werk.

Wasdag

Klusdag

Caatje richtte zich een dag op de binnenkant en ik een dag op de buitenzijde. Ondertussen kon de ‘vrije’ ouder zich op de kids richten. Dat was niet alleen spelen in de prachtige speeltuin aan de haven, maar ook school (oa in de wasserette)…

Montessorischool het Schone Schrijfstertje

Caatje had in de wasserette Patrick en kids ontmoet, die ons vervolgens uitnodigde voor (onze eerste) strand-BBQ. Dat werd heel gezellig, samen de Shelly, en plots ook laat. In het rubberbootje terug naar de Bojangles stelde Louise voor het slapen terug te brengen tot een minuutje. Konden we meer doen op een dag. Kijk, dat bedacht ik pas toen ik 18 was… Helaas voor Loes sliep ze tot de volgende dag 10.00 uur. En zo schoof deze dagen ons ritme op richting de avond. Ontbijt werd brunch, de lunch verschoof richting borreltijd en dineren deden we samen met de Spanjaarden dik na 2100uur. Paste ook beter bij de West-Europese tijd die in Spanje wordt aangehouden maar niet matcht met ons gevoel voor wat normaal is voor de dag. Aangezien we op het meest westerse puntje van het vaste land van Europa zitten lijkt de Portugese tijd die we tegemoet varen beter te kloppen.

Lokale tapas

Roze wolk

Baiona was onze laatste plaats in de Ria’s. We lagen deftig in de ‘koninklijke’ (neem geen steiger met een ‘finger’ want dat is 20E duurder, neem wel een uitgebreide douche: de beste op onze tocht so far) aan de voet van een indrukwekkend fort waarin en waarover je fantastisch kan wandelen en van waar je prachtig uitzicht hebt over het strand en de zee.

Toevallig lagen we naast de Mar-Jolie: wederom bijzonder gezellig en aangezien onze plannen matchten varen we nu dus gezamenlijk op naar Porto.

We komen in Portugal graag netjes voor de dag. Tondeuse en scharenset opgescharreld en eea genetoyeerd

Avondrood, mist rond de boot

Na een hele dag motoren in de mist (voorlezen, spelletjes, luister-CD’s,

Minne’s knuffels fungeren als vissen: aanmerkelijk beter vangst dan vaders, die alleen maar weer aas verliest …

komen we tegen het begin van de haven in Porto aan. De mist trekt net voor we de haven aanlopen grotendeels weg en zo hebben we een mooi beeld op de aan de Douro en op een heuvel gelegen stad. Marina-personeel begeleidt ons heel sjeik naar een box en we worden uitgebreid gebriefd over wat er te doen is in de omgeving. Ook door Frank van de Mare-Jolie worden we welkom geheten. En zo voelen we ons meteen thuis in Porto. We huren ook, hoe kan het anders, meteen fietsen. Eindelijk weer eens een optie daarvoor, NB in de haven!

Onder protest in een zitje: Porto is niet ingericht op fietsende peuters helaas

Een paar minuten later, als we in een straatje om de hoek aan de sardientjes zitten is het vakantiegevoel meteen weer terug. Fijn hier!

Apekop met vissekop

Next Post

Previous Post

8 Comments

1. Tosca 29th August 2017

Erg leuk geschreven, ben benieuwd naar jullie volgende verhalen:-)

2. Mieke en Dic 29th August 2017

Prachtig verslag van de afgelopen weken. Varen schijnt toch wel genieten geblazen te zijn😄👍🏼

Wat het weer hier betreft: wij vallen de laatste dagen bijna om van de hitte😛

3. Gabor 29th August 2017

Die ‘alert’ melding op nieuwe berichten werkt goed, Jesse. Wel treurig Jesse, dat we ons 25-jarig vriendschap jubileum op afstand moesten vieren. Vorige week de introductie geneeskunde (MFAS) afgerond. Daar ontmoetten wij elkaar (groep IIIa en IIIb toch?) en reisden we gezamenlijk met de stoptrein van 00:32 terug naar het Gooi. Onderwijl elkaar proberen af te troeven wie het best de NRC had gelezen. 25 jaar later sta ik voor weer 350 nieuwe, enthousiaste 17/18/19 jarigen, zit/sta jij op een boot en zijn we samen de 40 ruim gepasseerd. #schud-meewarig-het-hoofd.
    Dikke zoen aan allen.

4. Ineke en Bart 29th August 2017

Wat een fantastisch verhaal gelardeerd met schitterende verhelderende foto’s. Het genieten spat ervan af en wij genieten mee. Dank. Dank

5. Anja 30th August 2017

Hèhè, prachtige foto’s tonen blijheid en ontspanning – en ook gelukkig lekker eten. 😉.
    Fijn, om op deze manier “mee” te varen.

Lieve groet van’ Markermeer,
    Anja

6. Anouk 30th August 2017

Wat leuk om al jullie mooie verhalen te lezen. Heerlijk! Lees dat jullie richting Porto gaan. Hoe lang varen jullie langs de Portugese wateren? Ik ben binnenkort namelijk rondom Lissabon. Lijkt me echt leuk als we er toevallig tegelijk zijn!

7. Jannie 31st August 2017

wat een ervaringen doen jullie op! geweldig om te volgen.
    Ik ben met vriendin van 4 tot 8 september in Porto maar dan vervolgen jullie je route alweer.