BOJANGLES

Atlantic Ocean Tour 2017-2018

Kalverstraat

‘Bizar’, zegt Caatje, ‘de hele shipping lane was een half uur leeg, komen wij eraan, meldt zich een wolfpack van 12 schepen!’. Bijzonder inderdaad. Dit ligt niet aan ons AIS bereik, we kunnen schepen in de shippinglane aan de ‘overkant’ ook gewoon zien, netjes verspreid. En aan onze kant dus deze roedel. Alsof bij Dover net de sluis is open gegaan. Of een ‘anti-Piratenkonvooi’ oppert Caatje.

Op de AIS ziet het er lastig uit. Stoomtempo’s variëren tussen de 9 en bijna 20 knopen en de hele breedte van de shipping lane wordt gebruikt. Het meest indrukwekkend is echter de grootte van de schepen zoals ze door de plotter geprojecteerd worden op de kaart. We passen er amper tussen. We moeten haaks oversteken en dat ligt ondoenlijk. Zullen we afvallen en een stuk meevaren met de ‘pack’ en wachten tot de kern gepasseerd is? Onaantrekkelijk wel, kan zo een uur duren en we verliezen kostbare hoogte dan. We besluiten te wachten tot vlak voor de shipping lane en dan te beslissen hoe te handelen en ondertussen zo veel mogelijk de situatie In Real Life te bekijken. Of te wel: goed opletten en gezond verstand gebruiken, zoals we dat voor de AIS al deden, maar dan nu geholpen door de extra info via de plotter.

Als snel blijkt de Shipping lane breder dan ie op den plotter lijkt en vallen de schepen die er doorheen jagen vele malen bescheidener uit dan de de plotter ze in de kaart tekent. Ook al stoomt er een containerschip van bijna 300 meter lang voorbij, tijdens de oversteek, waar we onder daglicht en bij uitmuntend zicht voor kiezen, blijkt anticiperen prima mogelijk. Gedurende de 5 mijl die de shippng lane breed is zetten we 1 keer de motor bij om ruim voor een vrachtschip langs te varen. Het was weer een interessante belevenis. AIS is een fantastisch hulpmiddel maar moet wel reëel ingezet worden. En alhoewel een crossing geen situatie is om ook maar de minste onderschatting van de risico’s te maken, is wachten tot de snelweg leeg is echt niet nodig.

Next Post

Previous Post

1 Comment

  1. Gabor 21st July 2017

    Leuke verhalen hoor! Keep them coming!

Leave a Reply to Gabor Cancel reply

© 2024 BOJANGLES

Theme by Anders Norén